måndag 13 oktober 2014

Sufismen

I dag gick jag igenom sufismen. Först gick jag igenom en power-point om sufismen i stora drag. Sedan fick ni läsa dikter av Rumi och försöka de sufiska drag i texterna. Sedan skulle ni para i hop rätt diktstrof med rätt text.Vi började med att diskutera sufiska drag i dikterna:

Lyssna till vassflöjten när den berättar
hur den förtäljer om ensamheters kval:
Alltsedan jag blev
avskuren och skild från vassriket har min klagan väckt sorg i mannen och kvinnan.
Bröstet vill jag bit för bit slita itu
tills jag blottat smärtan i deras kärlekslängtan.
Vem som än vistas fjärran från sitt ursprung
åtrår sin egen återförenings stund.

När förnuftet väcker högmod hos dig,
snorkig självsäkerhet och uppblåsthet,
lämna då ditt förnuft därhän och bli en dåre, så att ditt hjärta förblir friskt och du vid liv.

Släpp arrogans, använd inte kunskap,bli fri

Jag har gett upp dualismen, jag har sett att de två världarna är en;
En jag söker, En jag känner, En jag ser, En jag kallar.
Jag är berusad av Kärlekens bägare,
De två världarna är bortom mitt förstånd
Jag har inget annat ärende än att festa och rumla.




Jag har blivit sanslös, jag har förfallit i jaglöshet – i absolut jaglöshet, hur glad jag är åt Jaget! Jag kommer att bli mig själv i samma ögonblick som jag utplånas och gjorts jaglös: Jag är endast fullständig när jag är utanför de fem sinnena och de fyra elementen

Utan natten skulle människan
inte samla sig en skatt
och ingenting skulle finnas
för Dagen att förslösa





Här finns hela texten om Rumi på bloggen: Caféexpose

Mer om Rumi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar