fredag 29 augusti 2014

Gud sade: "Ljus bli till" Och ljuset blev till

Så var det dags för den andra lektionen i Religionskunskap 1. I dag pratade vi om olika bibelsyner och diskuterade bibelns två skapelseberättelser. 

Vi började med att diskutera tron att bibeln är en vanlig bok. Jag frågade vad det betyder om man tror att bibeln är en vanlig bok. Varför tror man det? Johan diskuterade och menade att det beror på ifall man är troende eller inte, alltså kristen. Om man inte tror på Gud, så blir bibeln en vanlig bok. Kattis kontrade med och undrade: "Hur kristen behöver man vara för att tro?". Hon menade att många är ju kristna utan att tro så speciellt mycket. Hon själv är både döpt och konfirmerad och kristen i en bemärkelse men inte i en annan. Mark fortsatte diskussionen med påståendet att jättemånga är kristna när det kommer till att fira jul. 


Vi pratade också om synen att bibeln handlar om Gud. Att bibeln kan vara en bok som man hämtar inspiration och kraft ifrån. Allt som står där behöver inte vara sant eller skrivit av Gud. Däremot är bibeln skapad av människor som på olika sätt varit inspirerade av gud, kanske har de fått en gudomlig gnista. 

Den syn som kan vara svår att förstå är att bibeln är skriven av Gud. Det innebär att en del troende tolkar bibeln bokstavligt. Vi pratade om kreationisterna i USA som vill införa skapelseberättelsen i skolorna som ett sant alternativ till Darwins utvecklingslära. Jag berättade att det står i bibeln att man inte får göra sig några bilder av det som finns i himlen eller på jorden 2 Mos 20:4 "Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden". Det är ju inte så många som lever bokstavligt efter det exempelvis, utan man tolkar det på olika sätt. Här tog flera elever upp exempel från Islam där man efterlever att Muhammed eller Gud inte får avbildas.


Diskussion om skapelseberättelserna

Jag delade sedan ut skapelseberättelserna från Första Mosebok 1-2 kapitlet. Ni diskuterade utifrån frågor tillsammans i mindre grupper. Efteråt sammanfattade vi tillsammans i hela gruppen. 
  • Vad fanns från början? 
  • I vilka miljöer kan de båda berättelserna växt fram? (kust, inland, jordbrukare, fiskare, stad, by?)
Alla var överens om att det i den första berättelsen var ett stort vatten, medan det i den andra i stället var bara jord. Ni tänkte att första kanske hade uppkommit vid kusten vid havet medan den andra i inlandet vid flodkulturerna som fanns vid Eufrat och Tigris som också nämns. I den andra berättelsen strömmar vatten upp ur jorden och gör marken bördig, precis som i flodkulturerna när översvämmningar av floderna gjorde marken bördig. 
  • Hur gjorde Gud när han skapade? Är gudsbilden densamma?
  • Hur sker skapelsen av människorna?
Ni tyckte också att Gud var mer abstrakt och befallande i den första: Gud sade. Tobias sade också, att Gud sade, men vem gjorde. Någon annan sade: "Men han är ju allsmäktig". I den andra berättelsen var Gud mer konkret han planterade växter och formade. En del klassade den första berättelsen som feministisk eftersom människorna både man och kvinna skapades samtidigt. Gud skapade dem till sin avbild. I andra berättelsen formar Gud mannen av jord och blåser liv i honom, medan kvinnan skapas av mannens revben. 
  • Vilken berättelse är äldst
Här tänkte en del av er att nummer två absolut är äldst eftersom feminismen är så ny. Jag tyckte att det var lite intressant att bara eftersom människorna skapades samtidigt klassade en del av er berättelsen feministisk. Samtidigt så sade jag att eftersom bibeltolkningar historiskt har lagt mycket fokus på berättelsen där mannen skapades först kan det göra berättelsen feministisk i det perspektivet. Vi kom in på begreppen matriarkat och patriakat. I patriarkatet som är det vanligaste världen över är männen ledare över familjen och samhället medan i matriarkatet är det kvinnorna. 

Jag ställde också frågan om den mer abstrakta kunde vara äldre än den mer konkreta? En annan aspekt som vi diskuterade var den första berättelsen komposition, att den lämpade sig mer för att berättas muntligt och att man skulle kunna komma ihåg den lättare. 

Sedan gick jag igenom er första uppgift att skriva en reflektion som ska lämnas in i edwise. Om det är några problem i början kan uppgiften mailas till stina.thunberg@amf.lulea.se. Här är uppgiften:



.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar