fredag 29 augusti 2014

Judendomens historia

4000 f. kr. Paradiset – Adam & Eva, Syndafallet                                                                     
1800 f. kr. Abraham                      

1300 f. kr.  Moses                                                

586 f. kr.  Babyloniska fångenskapen                                                                                                         
Tidsaxel över händelser i Gamla testamentet

Noa
Här tänkte jag berätta en del av bibeln kortfattat och kronlogiskt. Jag börjar med Noa. Ni känner säkert till Noa och att han byggde en ark för att rädda sig, sin familj och alla djur från syndafloden. Han försökte att övertyga andra att följa med. Men ingen trodde på honom. Läs ur Bibeln:

Herren sade till Noa: ”Gå in i arken, du och hela din familj. Ty jag har funnit att du ensam är rättfärdig inför mig i denna tid. Av alla rena fyrfotadjur skall du ta med dig sju par av varje art, hanar och honor, och av alla djur som inte är rena skall du ta ett par, hane och hona – också av himlens fåglar sju par av varje art, hanar och honor – så att de kan överleva på jorden. Om sju dagar skall jag låta det regna på jorden i fyrtio dagar och fyrtio nätter, och jag skall utplåna från jordens yta allt som finns till, allt som jag har gjort.” Noa gjorde i allt så som Herren hade befallt honom. (1 Mos 7:1-5)

Det finns ett lite lustigt ställe om Noa när det klarat syndafloden och lever som vanligt igen dricker sig Noa berusad. 

Noa var åkerbrukare, han var den förste som anlade en vingård. När han drack av vinet blev han berusad och låg naken i sitt tält. Och Ham, Kanaans far, såg sin far ligga där blottad och gick ut och berättade det för sina bröder. Då tog Sem och Jafet en mantel, lade den på sina axlar och gick baklänges in och höljde över sin far; de vände bort ansiktet, så att de inte skulle se sin far blottad. När Noa sedan vaknade upp ur ruset och fick veta vad hans yngste son hade gjort honom sade han: (1 Mos 9:20-25)

Abraham
Fortsättning följer......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar