fredag 5 september 2014

Historier ur bibeln

I dag fortsatte vi och tala om judarnas historia ur bibeln. I dag fortsatte vi och tala om judarnas historia ur bibeln. Här kan du se en lista på böckerna i bibelns gamla testamente. 

I dag började jag att tala om Moses som vi avslutade onsdagens lektion med. Jag ställde frågan vilken den tionde plågan som Gud genom Moses sände till egyptierna. Ni svarade mycket riktigt att det var att alla förstfödda dödades. Jag berättade att den tionde plågan handlar om hur den judiska påsken, pesach, firas. Pesach firas till minne av uttåget ur Egypten. I andra mosebok står:

Ur bibeln: Man skall ta av blodet och stryka på båda dörrposterna och på tvärbjälken i de hus där man äter det. 8Köttet skall ätas samma natt; det skall vara stekt över eld och det skall ätas med osyrat bröd och beska örter. (...) Detta är herrens påsk

I andra mosebok beskrivs också hur tionde plågan går till:

Ur bibeln: Den natten skall jag gå fram genom Egypten och döda allt förstfött i landet, både människor och boskap, och alla Egyptens gudar skall drabbas av min dom – jag är Herren. Men blodet skall vara ett tecken på husen där ni bor. När jag ser blodet skall jag gå förbi, och det förödande slaget skall inte träffa er när jag slår Egypten.

Pesach betyder "gå förbi" eller "passera". Här ser ni ett klipp ur Prinsen av Egypten som skildrar berättelsen.



Sedan frågade jag er om ni kände till vad som hände efter Moses. Johan tog upp den viktiga händelsen med 10 de tio budorden. Vi diskuterade om budorden fortfarande är viktiga i dag. Vi kom fram till att en del kan vi leva efter i dag som exxempelvis du ska inte döda eller stjäla, medan andra, kanske inte kändes lika viktiga. Att man inte ska missbruka herrens namn eller ha andra gudar. Det beror givetvis på om man är troende eller inte. 

2 Mosebok, lagar
Ni fick också prova på att döma enligt bibeln. Vi hamnade i långa diskussioner. Ni fick döma en kidnappare, en som skadat en annan i slagsmål och en som förfört en oskuld. Ni kom fram till att domarna inte skilde så mycket från i dag i de två första fallen. Men när det gällde att förföra en oskuld så stod det i bibeln att mannen skulle gifta sig med den förförda flickan, och så är det inte riktigt i dag. I gruppen kom diskussionen att handla om hur man upplever mötet med pojk- eller flickvännens föräldrar. Kattis, Mark och Mario delade med sig av sina upplevelser. 

Onan 
Från det ena till det andra frågade jag om ni visste vem Onan i bibeln var. Jag berättade att judarna för länge sedan tillämpade leviratsäktenskap. Att om en man gift dog barnlös, skulle brodern gifta om sig med änkan. De första barnet skulle vara den döde mannens. Så här står det i första mosebok om Onan:

 Ur bibeln: Då sade Juda till Onan: ”Gå till din brors hustru och gör din svågerplikt mot henne och skaffa avkomma åt din bror.” Men Onan visste att barnet inte skulle räknas som hans, och var gång han låg med sin brors hustru lät han sin säd spillas på marken för att slippa skaffa barn åt sin bror. Därmed väckte han Herrens misshag, och därför dödade Herren också honom.

Härifrån kommer ordet onani. Det är också detta bibelställe som en del menar förbjuder onani.

Mose död och domarböckerna
Efter Moses död följde domartiden. Joshua tog över efter Moses. Ni känner säkert till berättelsen om Jeriko och hur staden föll efter att Israeliterna gått ett varv runt staden i sex dagar. Efter Joshuas död kom det judiska folket att ledas av domare. Som går att läsa i domarboken. Den handlar mycket om hur folket led när de glömde att följa Gud. 

Simson
I domarboken möter vi Simson som är nasir. Att vara nasir innebar att ha avlagt speciella löften till Gud: att inte dricka alkhol, inte äta druvor och inte klippa håret. I Simsons fall gav håret honom en speciell styrka. Simson kämpar för sitt folk mot filistéerna. Han blir lurad av en kvinna att avslöja vad som ger hon styrka: 

Ur bibeln: Delila sade till Simson: ”Tala om för mig var du får din väldiga styrka ifrån och hur man gör för att binda och kuva dig.”

Simson blir tillfångatagen under en längre tid men han får en chans att hämnas. Han tar välter två väldiga pelare i en byggnad och tar med sig 3000 i döden. 

David och Goliat
Sedan följer första Samuelsboken där vi möter den första kungen Saul och kung David som är israeliternas största kung genom tiderna. När David är en ung man som sköter får och gillar att sjunga. När han som genom ett under dräper den stora grova filisten Goliat blir han folkets favorit. Kung Saul blir mycket avundsjuk, men till slut blir David kung. David och Sauls son Jonatan har en mycket nära relation. En del tolkare menar att de har en homosexuell relation. Så här står det i 2 Sam 1:26-27:
Jag sörjer dig, min broder Jonatan,
du var mig mycket kär,
din kärlek mer för mig än kvinnors.

Vi pratar vidare om kung Salomo som ansågs vara mycket vis. Sedan nämner vi den babyloniska fångenskapen och Daniel i lejongropen. 

Vi pratar också igen om mackabeerupproret 167 f.kr. och Titus erövring av Jerusalem år 70. Detta finns beskrivet i ett tidigare inlägg. År 70 får den judiska staten ett slut och judarna hamnar i diaspora, förskingring. De sprids över världen, främst europa. De judar som bosatte sig i Tyskland, Frankrike och Polen kom att kallas för ashkenasiska judar. De som bosatte sig i Spanien kallades för sefardiska judar. 

Här kan vi se ett klipp med Jerusalems 4000-åriga historia år på 5 minuter, ur ett israeliskt perspektiv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar